måndag 20 augusti 2012

Fett

När jag berättar att jag äter LCHF är det många som undrar om det inte är farligt att äta mycket fett och om jag verkligen ska fortsätta äta så med tanke på hjärt- och kärlsjukdomar och blablabla.. Jag dömer ingen, jag brukade också tänka så. Men jag lär mig hela tiden mer och nu förstår jag innebörden av LCHF, low carb high fat. Det handlar inte (som många tror) om att vräka i sig fett, low carb high fat betyder att man äter mat där den största andelen av energin kommer från fett, inte från kolhydrater. Alltså handlar det om förhållandet mellan intaget av kolhydrater och intaget av fett, inte om att äta så mycket fett man orkar.

Det är inte extremt på något sätt att använda smör istället för margarin att steka i, riktig grädde istället för matlagningsgrädde, att använda naturliga produkter istället för lightprodukter som blivit hårt processade och proppade med e-nummer och kemikalier för att få en lägre fetthalt. Som margarin, det finns till och med margarin med smörsmak! Om du vill ha smörsmak så har jag ett tips, köp smör istället. Nyttigare och godare!

Jag har aldrig tidigare mått så bra som nu när jag skippar kolhydrater i stora mängder. Att äta fett höjer inte kroppens insulinnivå, vilket kolhydrater gör eftersom alla kolhydrater bryts ner till socker i kroppen. Att äta stora mängder kolhydrater ger alltså ökad insulinutsöndring, vilket leder till att kroppen lagrar fett och att blodsockret åker berg- och dalbana. DET om något låter ju ohälsosamt. Fett påverkar inte insulinet och att äta fett sätter igång fettförbränningen i kroppen. Jag känner så många hälsoförbättringar, så därför är jag övertygad om att fett inte är farligt. Jag tror på att fett är bra! Vad innehåller pasta och bröd som skulle kunna vara så livsnödvändigt för kroppen att vi ska basera 50-60% av vår kost på det? (Livsmedelsverkets rekommendation).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar