onsdag 22 augusti 2012

Om att bo på liten ort

Innan jag flyttade till Karlstad såg jag bara negativa saker med att bo i en liten by. Jag var S Å trött på raggare, skvaller och trångsynta människor. Nu när jag har bott någon annanstans ett tag så kan jag ändå se charmen med att bo på ett litet ställe där alla känner alla. Nu har jag varit hemma en hel sommar och jag har varit med om särskilt två saker som gjort mig riktigt varm i hjärtat.

1) En anställd på biblioteket som påväg till och från jobbet hämtar och lämnar låneböcker hos vår granne som inte kan ta sig till biblioteket själv. Helt underbart! Hon brukar även fråga om vi har några böcker som ska lämnas tillbaka som hon ska ta med. Jag brukade tillbringa väldigt mycket tid på biblioteket när jag var yngre och även mamma läser mycket, så de i personalen som hängt med ett tag brukar känna igen mig och ge suveräna boktips, eftersom de vet vad jag brukar läsa!

2) Igår ville jag och syrran se filmen "the hunger games" som ganska nyligen har släppts på dvd, så vi åkte till videobutiken (Torsbyjouren) och letade efter den. Vi hittade den inte så vi frågade personalen om den hade kommit som hyrfilm än, jodå det hade den men det fanns bara en film och den var uthyrd. Den var även uthyrd på alla andra ställen i byn, så vi åkte hem igen. Senare på kvällen ringde de från jouren och sa att filmen hade kommit in nyss, så om jag ville ha den så kunde jag komma upp och hämta den, de skulle hålla den kvar sålänge. Så snällt!

Det är service, med det lilla extra! Sådana här saker blir jag så himla glad av! Tänk om fler gjorde såna här små goda gärningar, man blir på väldigt gott humör så jag tror att det blir en "pay it forward"-effekt, så nästa gång kanske det är jag som gör något litet men betydelsefullt för någon annan för att jag själv har blivit bra behandlad! 

1 kommentar:

  1. Well du har så rätt, små byar som våran har sin charm :)

    SvaraRadera