onsdag 8 augusti 2012

LCHF

Jag började med LCHF i januari iår. Jag ville gå ner i vikt och jag ville se om det kunde göra min hy bättre eftersom jag hade en hel del finnar, för jag hade läst någonstans att kolhydratrik kost kunde vara boven vid dålig hy. Jag kände snabbt att det var något för mig, visst hade jag lite omställningsbesvär de första dagarna men det var ganska lindrigt och gick fort över. Redan efter några dagar började kroppen kännas fastare och jag blev piggare och mådde mycket bättre på alla sätt. Att kilona försvann i snabb takt gjorde ju att det kändes ännu bättre, jag tror jag gick ner 5 kilo första veckan. Mycket vätska försvinner först, men ändå, det var en bra motivation!

Bilder från 2011

Jag var ganska skeptisk till LCHF när jag först hörde om det, men jag blev nyfiken och läste på och ju mer jag lärde mig desto mer logiskt kändes det. När man sätter sig in i tanken med LCHF, hur kroppen fungerar och dessutom känner sin egen kropp förändras så förstår man varför det fungerar. Nu har jag undvikit kolhydrater i sju månader ungefär, och jag mår bättre än någonsin. Jag har gått ner 21 kilo, minskat 25 cm runt magen och många centimetrar på resten av kroppen. Det är jag superglad för, men det är inte det enda som hänt under den tiden. Jag har börjat reflektera över kost på ett annat sätt än jag gjorde innan och jag har blivit mer medveten om min kropp, hur den fungerar och lärt mig att lyssna på kroppens signaler. Så fokus på enbart vikt och viktnedgång har minskat och fokus på att må bra har ökat. 
  
juni 2012

Jag trivs bättre med min kropp och min hy har blivit betydligt bättre. Jag som tidigare hade mycket huvudvärk, ont i magen och ofta kände mig uppblåst har inga sådana problem längre! Blodtrycket som tidigare var lite högt, var vid senaste mätningen helt perfekt! Mer energi, inga blodsockerdippar och ett jämnare och gladare humör! Till och med håret mår bättre, det är inte lika torrt och risigt längre! Jag kommer fortsätta med LCHF, hur länge vet jag inte, men eftersom jag mår bättre utan kolhydrater ser jag ingen anledning att äta dem.

Fett är bra!

2 kommentarer:

  1. Haha... ja tack för att du fick mig på andra tankar. Lite roligt är det oxå att vi vid samma tid satt och skrev ett inlägg om det här :)

    SvaraRadera
  2. Fyfan vad du är grym! :) Jag tänkte också prova på LCHF när jag bor själv sen, tror man kommer må så mycket bättre och lånar gärna din "Matrevolutionen"-bok! ;) Plus, nu kommer jag följa din blogg slaviskt, så uppdatera mycket!! ;)

    SvaraRadera